Kwestia przyswajania języka angielskiego w gronie najmłodszych jest bardzo szeroka. Na dzieci bowiem działają różnego typu impulsy, czasem podobne jak w przypadku dorosłych. Według badań, nie znaleziono jednego potwierdzonego narzędzia nauki języka zarówno dla dzieci a także dla starszych.
Identyczne statystyki podkreślają to, iż nie istnieje idealny wiek, żeby zacząć swoją przygodę z językami obcymi. Natomiast to, które przeszkody bądź uproszczenia zdarza nam się, zważywszy na nasze lata, mogą być różne, np. doświadczenie lub to w jaki sposób nasz umysł przyjmuje i przyswaja naukę.
Na początku musimy wyodrębnić dwa najlepiej renomowane sposoby uczuenia języków obcych – standardowe uczenie się, takie jak np. te w podstawówkach i liceach czy na kursie języka, polegające przede wszystkim na poznawaniu słownictwa oraz reguł gramatyki. Kolejna metoda natomiast to „osłuchanie się” z językiem – jego przyswajanie przez zanurzenie się w nim – jest to proces, który wrzuca nas na głęboką wodę. Warto nadmienić, że tym sposobem uczymy się też języka polskiego – właśnie przez naukę ze słuchu. Obie metody są dopasowane dla dla wszystkich grup wiekowych, jednak w opinii statystyk, lepiej i efektywniej uczymy się za pomocą taktyki numer dwa. Pozwala na bardziej dokładne poznanie języka – zwłaszcza w mowie, ale także w piśmie.
Fakty i mity – techniki nauki języka obcego przez najmłodszych i dorosłych
Trzeba przede wszystkim przyswoić myśl, że dzieci są wrażliwe i podatne na podpowiedzi i czyny osób dorosłych, często postrzegają ich za autorytet, kogoś, kogo trzeba słuchać. To zaufanie, należy należycie spożytkować i pokazać dzieciom, iż nauka języka jest ciekawa i przyjemna.
niżej przedstawione zostanie kilka mitów, które są szalenie popularne, lecz błędne. Czego zatem należy unikać w nauce?
1. Nie powinno się mówić do najmłodszych w języku obcym – to mit! – wręcz przeciwnie – maluch w tym przypadku szybciej adaptuje się z otoczeniem. Uczy się dodatkowo komunikacji niewerbalnej np. tonu głosu rozmówcy, gestów lub mimiki twarzy. Język angielski dla dzieci ma być łatwiejszy i wypełniony różnymi formami przyswajania informacji.
2. Poprawa błędów wspomaga naukę języka u najmłodszych – ta taktyka nie działa, mimo, że jest bardzo powszechna. Zadaniem nauczyciela jest chwalenie progesu ucznia, szczególnie jeśli jest nim dziecko, gdyż owe podejście, zachęci najmłodszych do dalszego próbowania nauki nowego języka. Przecież, kiedy dzieci poznają nasz polski język również na początku popełniają wiele pomyłek a później, same je poprawiają wraz z upływem czasu.
3. Podejście pt. „To już nie te lata, żeby się teraz zaczynał/zaczynała uczyć nowego języka” – to stwierdzenie, które mamy okazję bardzo często usłyszeć od osób dorosłych. Nie zaprowadzi nas ono do niczego produktywnego, wręcz przeciwnie, a pomimo to, jest usilnie powtarzane przez część społeczeństwa. Nauka to zadanie, które pomaga nam w rozwoju umysłowym i ćwiczyć mózg, więc jest potrzebne w każdym wieku.
4. Najczęstszy argument, który jest bardzo skrajny, albo „języka nie można się nauczyć sprawnie, trzeba temu wyznaczyć setki godzin” albo w drugą stronę „wystarczy, że będę uczęszczał na angielski Skierniewice raz w tygodniu na godzinę i to pozwoli mi zostać mistrzem angielskiego”. Nie. Ani jedno, a w szczególności drugie stwierdzenie, nie posiada nic wspólnego z prawdą. Złotym środkiem pomiędzy tymi dwoma tezami jest to, aby starać się podczas nauki języka obcego, ale zachować balans dotyczący innych czynności. Progres w nauce języka powinniśmy bowiem zobaczyć, ćwicząc już 1 godzinę w ciągu dnia. Jest to zależne od tego, ile posiadamy czasu i jak szybko chcemy zobaczyć efekty. Nie należy też pokładać całej nadziei w jakimkolwiek kursie, gdyż wszystko potrzebuje czasu a co najważniejsze – naszego zaangażowania.